راهنمای مهاجرت به استرالیا

  • ۰
  • ۰


مهاجرت به استرالیا

مهاجرت به استرالیا - درباره استرالیا

استرالیا را می‌توان کشور مهاجران لقب داد؛ کشوری که بسیاری از ساکنان آن را مهاجرانی تشکیل می‌دهند که در دوره‌های مختلف به این کشور آمده‌اند و طبق امار یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا است. مهاجرت به استرالیا راهی است که خیلی‌ها برای بهبود شرایط زندگی خود به آن می‌اندیشند؛ عده‌ای به هر شکل، قانونی و غیرقانونی، خود را به این کشور می رسانند و عده ای هم به هدف خود نمی‌رسند. قصد ما از راه‌انداختن این وبلاگ ارائه اطلاعاتی درباره شرایط مهاجرت به استرالیا است. 

انسان‌ها از گذشته‌های دور همواره در جستجوی شرایط بهتر زندگی، از نقطه‌ای به نقطه دیگر مهاجرت کرده‌اند. زمانی اگرچه خبری از وسایل نقلیه امروزی نیود که می‌توانند در عرض چند ساعت مسافران را از یک سوی دنیا به سوی دیگر منتقل کنند؛ اما بنظر می‌آید مهاجرت کار آسان‌تری بود. حالا کشورها برای پذیرش اتباع کشورهای دیگر در قلمرو خود، قوانین بعضا سختگیرانه‌ای دارند که اجازه مهاجرت به همه متقاضیان را نمی‌دهد. آشنایی با قوانین مهاجرتی استرالیا (یا هر کشور دیگری که مد نظر فرد است) اولین قدم در راه مهاجرت است و البته قبل از هر چیز باید تصویر واقعی و درستی از شرایط کار و زندگی در آن کشور داشت. 

 درباره استرالیا 

استرالیا بزرگترین جزیره جهان است؛  ۷٬۶۸۶٬۸۵۰کیلومتر مربع مساحت دارد و ششمین کشور پهناور جهان محسوب می‌شود. با این حال، تنها حدود 24 میلیون نفر در این کشور زندگی می‌کنند و از نظر تراکم جمعیت رتبه 236 را در بین کشورهای جهان دارد.

 بیشتر نقاط استرالیا آب و هوای معتدل دارد؛ آسمان در بسیاری از مناطق صاف و کم‌بارش است. استرالیا در نیمکره جنوبی واقع شده و فصل تابستان آن از دسامبر تا فوریه (دی ماه تا اسفند) و فصل زمستان آن از ژوئن تا آگوست (تیر تا شهریور) ادامه دارد.

 پایتخت استرالیا کانبرا است و سیدنی، ملبورن بریزبِن، پرت و آدلاید شهرهای بزرگ و مهم آن هستند. این کشور تا سال 1900 مستعمره بریتانیا  بوده اما از اول ژانویه سال 1901 و بعنوان کشوری تحت حمایت بریتانیا استقلال سیاسی پیدا کرده است. همچنان ملکه انگلستان فرماندار کل استرالیا را که بالاترین مقام سیاسی این کشور است انتخاب می‌کند اما این مقام نقشی تشریفاتی دارد و نخست‌وزیر و دولت و مجلس، کشور را اداره می‌کنند. 

استرالیا کشور توسعه‌ یافته‌ای است و اقتصاد پیشرفته‌ای دارد. استخراج معادن، صنایع غذایی، صنعت فولاد و صنایع شیمیایی از صنایع اصلی این کشور هستند. گردشگری هم در این کشور رونق زیادی دارد و درآمد قابل توجهی را سالانه نصیب آن می‌کند. نیروی کار استرالیا بالغ بر 12 میلیون نفر می‌شود که 3.6 درصد آنها در بخش کشاورزی، 21.1 درصد در بخش صنعت و 75 درصد هم در بخش خدمات فعالیت می‌کنند. نرخ بیکاری این کشور هم در سال 2016 (ماه سپتامبر) 5.7 درصد بوده است. 

 مهاجران 

18 سال پس از کشف شرق استرالیا در سال 1770 اولین دسته مهاجران پا به این منطقه گذاشتند؛ 1350 نفر سوار بر 11 کشتی و به رهبری کاپیتان آرتور فیلیپ خود را به شرق استرالیا رساندند. این منطقه با نام نیو ساوت ولز، بعنوان مستعمره بریتانیا اعلام و کاپیتان آرتور فیلیپ بعنوان فرماندار آن انتخاب شد. در این دوران بیشتر مهاجران به نیو ساوت ولز، به پای خود به استرالیا نمی‌آمدند؛ آنها اغلب به آن سرزمین خشک و دوردست تبعید شده بودند اما مهاجران اولیه سایر ایالت‌ها اغلب به اختیار خود به سرزمین جدید می‌آمدند. 

در دوران معاصر وضعیت اقتصادی و کیفیت زندگی در شهرهای مختلف استرالیا این کشور را به مقصدی جذاب برای مهاجران تبدیل کرده است. با بررسی وضعیت آموزش، بهداشت، امنیت، تأمین اجتماعی، درآمد سرانه و چندین شاخص دیگر، بسیاری از شهرهای استرالیا در میان بهترین و مناسب‌ترین شهرهای دنیا برای زندگی قرار گرفته‌اند. مجله فوربس و سازمان پژوهشی فکت، 4 شهر ملبورن، سیدنی، پرث و آدلاید را جزو 10 شهر برتر دنیا برای زندگی در سال 2015 اعلام کرده‌اند.  در این سال مجله اکونومیست هم ملبورن را بهترین شهر دنیا برای زندگی ارزیابی کرده است.  در این رده‌بندی هم علاوه بر ملبورن، نام آدلاید، سیدنی و پرث میان ده شهر برتر دنیا برای زندگی دیده می‌شود.

شاید برخی نقاط دنیا صرفا از حیث اقتصادی برای مهاجران جذابیت داشته باشند و از جنبه‌های دیگر چندان برای زندگی قابل توصیه نباشند اما استرالیا اینگونه نیست. شاید تنها نکته منفی در مورد این کشور (در قیاس با کشورهای اروپایی بویژه) دورافتادگی و جدا بودن آن از دیگر نقاط دنیا باشد ولی این هم مانعی بر سر راه خیل مهاجرانی که سالانه، به شکل قانونی و غیرقانونی و بعضا با به خطر انداختن جانشان، خود را به این کشور می‌رسانند نیست.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی